روستای ارلان

روستای بسیار دیدنی بزرگ کوهستانی با مناظز بسیار زیبا

روستای ارلان

روستای بسیار دیدنی بزرگ کوهستانی با مناظز بسیار زیبا

هیئت باب الحوائج موسی بن جعفر (ع) ارلانی های مقیم مرند

دردهه محرم همه روزه از ساعت 9شب مراسم عزای حسینی  با نوحه خوانی  و سینه زنی شروع  تا ساعت 11شب ادامه دارد با تشکر از مداحان اهل بیت عصمت وطهارت وآنهای که زحمت می کشند در این مراسم شرکت می کنند وبه مجلس امام حسین (ع) رونق می دهند وباعث ادامه عزای حسینی در عالم می شوند تقدیر وتشکر می کنیم 
وضمنا مراسم ساخصی در مرند بعد از اذان مغرب از خیابان هفت تیر غربی شروع واز میدان رفیع آباد مرند دور زده به طرف پل خوی واز انجا به طرف هفت تیر می روند و در انجا به اتمام می رسد همه روزه تا روز تاسوعا می باشد
هیئت عزاداران  
 آدرس مرند-خ-طالقانی روبروی خیابان جهاد خیابان میلادحسینیه هیئت باب الحوائج موسی بن جعفر 
(ع) 
هیئت عزادارانهیئت عزاداران
چای خانه هیئت
هیئت عزادارانهیئت عزاداران
قسمت مردان حسینیه 
هیئت عزادارانهیئت عزاداران 
قسمت زنان حسینیه
هیئت عزاداران 
قسمت بیرونی
هیئت عزاداران 
طیقه دوم برای زنان در دست ساخت می باشد به علت کم بود بوجه نتوانستن تمام کنند آنهای که کمک کردن تا به این جا برسد انشاً بقیه حسینیه هم باکمک این مردم حسینی درست خواهد شد با تشکر از تمامی کمک کننده گان وخدا قوت به تمامی دوستداران امام حسین (ع) که کمک کردن در محرم همه روزه باز هست 
هیئت عزادارانهیئت عزاداران
مراسم محرم در اولین روز ماه محرم 
هیئت عزاداران

آرمگاه شمس تیریزی در کجاست

 مقبره شمس تیریزی در خوی  

در بغل اتوبان داخل خوی تقریبا 500 متر از امامزاده بهلول فاصله دارد بسیار جالب و یاداور قدیم با آن شاخ هادر برج می اندازد

مقبره شمس تبریزیمقبره شمس تبریزیمقبره شمس تبریزیمقبره شمس تبریزیمقبره شمس تبریزی

مقبره شمس تبریزیمقبره شمس تبریزیمقبره شمس تبریزی

مقبره شمس تبریزیامامزاده بهلول

آفتاب: سخنگوی شورای شهر تبریز از کشف آرامگاه حقیقی شمس تبریزی، عارف نامی قرن ششم هجری در تبریز خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آفتاب به نقل از فارس،‌ حبیب شیری آذر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه بر اساس اسناد و منابع موجود تاریخی و مطالعات انجام گرفته آرامگاه شمس تبریزی ،پیر و مراد مولانا جلال الدین محمد بلخی در منطقه گجیل تبریز واقع شده است، افزود: «این آرامگاه اخیرأ پس از انجام مطالعات تاریخی و بررسی اسناد و منابع معتبر موجود توسط کارشناسان در تبریز شناسایی شده و به زودی نسبت به بازسازی و احیای آرامگاه شمس تبریزی اقدام خواهد شد».
سخنگوی شورای شهر تبریز در حالی این ادعا را کرد که پیش از این بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده بودند که آرمگاه شمس تبریز در شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی واقع شده است.
وی در همین زمینه افزود: «متأسفانه در سایه غفلت و سکوت تاریخی متولیان فرهنگ و تاریخ طی سال های گذشته و عدم مطالعه و تحقیق دقیق پیرامون این موضوع ادعا های بسیاری مبنی بر قرار داشتن آرامگاه شمس تبریزی در شهرها و حتی کشورهای دیگر مطرح شده ، اما شورای شهر و شهرداری تبریز قصد دارد بر اساس مستندات این واقعیت تاریخی را که آرامگاه واقعی شمس تبریزی در تبریز قرار دارد به اثبات برساند».
شیری آذر افزود: «به زودی مراحل احیا و بازسازی آرامگاه شمس تبریزی از سوی شهرداری آغاز خواهد شد».
این در حالی است که محمد علی موحد پژوهشگر ادبیات کهن فارسی و شمس‌شناس برجسته، در رابطه با گفته های عضو شورای شهر تبریز به فارس گفت: «آرامگاه مقتدای جلال‌الدین مولوی قطعاً در خوی واقع شده‌است و شاید مقبره شمس دیگری در تبریز کشف شده باشد».
این در حالی بیان می شود که آبان‌ماه سال گذشته پس از این‌که وجود آرامگاه شمس تبریزی در خوی به ظن قطعی رسید، همزمان با بزرگداشت هشتصدمین سال تولد جلال‌الدین مولوی، کنگره شمس با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و بسیاری از ادیبان و محققان برجسته کشور در شهرستان خوی برگزار شد.

محرم در شهرستان مرند ودر آذربایجان شرقی

از تاریخ 21 ذی الحجه در مرند بعد از نماز مغرب وعشاء مراسم شاخسی در رفع آباد مرند شروع شده است از همان زمان در روستاهای اطراف مرند هم شروع شده است از اول محرم سینه زنی در مرند واطراف مرند شروع خواهد شد 8محرم در روستای محبوبآباد مرند مهمانی عمومی برای مهمانان امام حسین (ع) در هر خانه نهار می دهند تقریبا در هر خانه 50 نفر مهمان می باشد با جان و دل از مهمانان پذیرای می کنند

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

 

در روز 9محرم یا تاسوعای حسینی به همین روش در انعمه مهمانی می دهند و در باغلار ارلان هم در تاسوعای حسینی به همین روش به خاطر امام حسین مهمانی می دهند

تاسورای حسینی  در  روستای باغلار ارلان

عاشورای روستای باغلار ارلانعاشورای روستای ارلانعاشورای روستای باغلار ارلان

ولی در روز عاشورا همه در محله وروستای خود مهمانی می دهند

هرکس به یک راهی در راه امام حسین (ع) خدمت می کنند بچه  ها هم با حمل پرچم ودر یافت نذری در راه امام حسین خدمت می کنند

 دیدار دو هیئتدیدار دو هیئت دیدار دو هیئت

محرم در شهرستان مرند ودر آذربایجان شرقی

هیئت عزاداران 

از اول محرم در حسینیه بزرگ مرند همه روزه بعد از نماز شام سخنرانی ومداحی بعد از مداحی شام می دهند خداوند قبول کند 94/7/25

مراسم محرم درمرند درتاریخ 92/8/20 درساعت 4 بعد از ظهر با همکاری شهرداری و امام جمعه ومسئولین دیگر وبا همکاری صدا وسیما ی تبریز برگزار شد و در روز بعد هم هست در همان ساعت
توسط مداح اهل بیت حاجی مسلم رهبر
محرم در آذربایجان شرقی
در استان آذربایجان‌شرقی فرقی نمی‌کند ترک باشی یا فارس، عرب باشی یا عجم، محرم که شروع شود دلت خواه ناخواه تو را به گوشه‌ای خواهد کشاند تا فارغ از هر دغدغه‌ای در قالب ‌هیات‌های عزاداری به ابراز عشق و ارادت به سالار شهیدان بپردازید.
از مهمترین آئین‌‌های عزاداری در استان آذربایجان‌شرقی می‌توان به:
1) دسته‌های شاه حسین گویان (شاه حسین، وای حسین)
2) علم بندی
3) مراسم “حجله قاسم(ع)”
4) مراسم “شمع پای لاماخ” (توزیع شمع)
5) مراسم “خیمه سوزانی”
6) مراسم “اللهم لبیک”
7) مراسم “گرداندن اسب ذوالجناح”
8) مراسم “شبیه خوانی”
9) مراسم “احسان و نذری” و… اشاره کرد.
درادامه مروری هر چند کوتاه به این آئین‌‌ها خواهیم داشت:
دسته‌های عزاداری شاه حسین گویان
دسته های شاخسی واخسی

 

این مراسم پیش‌درآمد تشکیل هیات‌های عزادار محرم در آذربایجان‌شرقی است که مرکب از جوانان و ریش‌سفیدان این استان می‌باشد که به طور جداگانه ساعاتی قبل از غروب آفتاب در نزدیکی مسجد یا تکیه جمع می‌شوند.
در این مراسم عزاداری، عاشقان حسین(ع) ابتدا در دو ردیف مجزا قرار گرفته و با دست راست چوبدستی را که نمادی از شمشیر است در دست گرفته و با دست چپ حلقه در کمر نفر بعدی می‌زنند و سپس نوحه مخصوص خوانده وبا حرکات ریتمیک پاها و دست‌ها،نوحه‌خوانی می‌کنند.
در این آئین معمولا اولین بار سردسته چندین بار با صدای بلند یا حسین را می‌گوید تا به اصطلاح دم گرفته شود.
از نمونه اشعار این مراسم می‌توان به این اشعار اشاره کرد:
یا حسین وای حسین
یا حسین شاه حسین
و…
این ترکیب تا شب‌های اول محرم به این شکل صورت می‌گیرد و از شب‌های پنجم به بعد دسته‌گردانی به صورت گردشی در محلات شروع می شود.
زمان شروع هیات‌ها زمانی است که چندین هیات به هم برخورد می‌نمایند و با فریادهای بلند “یا حسین”،” وای حسین”، “حیدر-صفدر”، “حسینم وای حسینم وای” شنیده می‌شود.
البته امروزه برای تهیج بیشتر گروه‌های شاه حسین گویان از ادوات موسیقی نظیر طبل و سنج نیز استفاده می شود.

این مراسم از آنجایی مهم جلوه می‌کند که در هیچ کجا دنیا به غیر از استان‌های آذری‌نشین کشور از جمله آذربایجان‌شرقی برگزار نمی‌شود.
از مهمترین اشعاری که در این آئین به گوش می‌رسد: صدای دلنشین مردمانی است که یک صدا فریاد می‌زنند:
“حسین یئرلر آغلار گویلر آغلار
رسول مصطفی پیغمبر آغلار
الم آغلار، شر آغلار، لشکر آغلار
سوآغلار، قاتل آغلار خنجر آغلار
معنی:
به حال حسین زمین‌ها و آسمان‌ها گریه می‌کند
رسول مصطفی حضرت پیغمبر گریه می‌کند
علم و شیر و لشکر گریه می‌کند
آب و قاتل و خنجر گریه می‌کند.”
علم‌بندی
آئین سنتی علم‌بندی به صورت کاملا سنتی در استان آذربایجان شرقی در سومین روز محرم و در شهر مراغه واقع در محله دروازه مراغه برپا می‌شود که هر سال بازدیدکنندگان مخصوص خود را دارد.
علم مراغه تقریبا 50 متر است که توسط سرپرست هیات‌های مراغه با انواع پارچه‌ها و روسری‌ها نصب می‌گردد.
بعد از نصب پارچه‌ها و استحکام بخشی علم توسط سپرها، چند نفر از بالا بر استفاده کرده و مابقی دستمال‌ها را بر روی آن نصب می‌کنند، در حین نصب علم‌ها هزاران راس گوسفند زیر پای علم قربانی می‌شود و هرکس نذری داشته باشد در این روز و در بین اهالی حاضر پخش می‌کند.
فرق نمی‌‌کند چه چیزی نذر کرده باشند، هر چه که است نذر امام حسین(ع) است، از چای و خرما گرفته تا نان و پنیر.
این رسم از آئین‌های کهن شهرستان مراغه است و تقریبا این علم تا اربعین حسینی به همان صورت باقیمانده و 28 ماه صفر با سینه‌زنی و نوحه‌خوانی هیات‌ها واچیده می‌شود.
مراسم حجله حضرت قاسم(ع)
این مراسم در روستای نرج‌آباد شهرستان مراغه برگزار می‌شود. در شب پنجم ماه محرم به کمک اهالی روستا، حجله‌ای از پارچه‌های رنگین و گل و شیرینی آراسته می‌شود و در خانه فردی که هر ساله میزبان حجله قاسم(ع) است گذاشته می‌شود و اهالی محل هر کدام با خلعت و کادویی که برای تزیین حجله می‌آوردند، جمع می‌شوند.
این حجله در آن شب با حضور حاضران سینه‌زن و زنجیرزنان آماده می‌گردد و بعد از آن شب برای گردش درمحلات تا شب عاشورا می‌گردانند.
مراسم “شمع پای لاماخ” (توزیع شمع)
این مراسم در غروب روز نهم محرم (تاسوعا) در اکثر نقاط آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود.
براساس آئین عزاداری هر کسی که در طول سال برای گشودن بخت و گرفتن حاجت نذر کرده است در چنین شبی به درب 41 مسجد می‌رود و در هر کدام یک شمع روشن می‌کند.
معمولا صاحبان هیات‌ها از قبل جایگاهی را به این منظور مشخص می‌کنند که محل افروختن شمع است. در این آئین رسم است که حاجت‌مندان با پای برهنه این رسم را انجام می‌دهند.
معمولا جایگاهی که محل افروختن شمع است بعد از نماز مغرب و عشا محل سینه‌زدن هیات است و شاید این کار به دلیل روشنایی باشد که در گرو شمع بوده است، چرا که در سابق روشنایی هیات‌ها به این طریق تامین می‌شده است.
مراسم خیمه سوزانی
این رسم در اکثر نقاط آذربایجان‌شرقی و در ظهر روز عاشورا قبل از نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود.
این آئین برگرفته از آتش زدن خیمه‌های امام حسین‌(ع) در روز عاشورا است.
بعد از اجرای این آئین حاضرین با صدای بلند و گریه فریاد می‌زنند: “قتیل کسیلد‌ی” (مقتول بریده شد).
اکثرا در نقاطی که شبیه‌خوانی برگزار می‌شود، مراسم سوزاندن خیمه با تعزیه این مراسم توام می‌گردد و برای تهیج بیشتر مردم و حاضرین تعدادی شبیه‌خوان کودک را در صحنه نمایش در حال فرار و شیون قرار می‌دهند تا تاثیر آن ملموس‌تر گردد.
مراسم اللهم لبیک
هیئت عزاداران
این مراسم نیز یکی از آئین‌های بی‌نظیر در شهر مراغه یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی می‌باشد.
موعد این آئین صبح روز عاشورا است، براساس این رسم دسته‌های سینه‌زن و عزاداران قبل از طلوع آفتاب دسته دسته در حالی که کفن بر تن یا حواله‌ای به نشانه احرام بر بدن پوشیده‌اند به حسینیه حاج غفار مراغه می‌رسند.
بعد از ادای نماز صبحگاه عاشورا در صورتیکه صورت‌ها را گل و خاکستر مالیده‌اند با پای برهنه دو ردیف تشکیل می‌دهند.
سردسته این هیات ابتدا با لعنت گفتن بر ظالمان و آل یزیدیان و «بیش‌باد گفتن» حاضرین را آماده می‌کند و سپس کم‌کم ورد و دعای مخصوص را می‌خواند با این مضمون “الله، الله-حسین واویلا” کم‌کم که شور و شوق مردم را مجذوب کرد مردم با هیجان به حالت هروله مانند حرکت در صفا و مروه به جوشش آمده و در حالی که با هر ورد گفتن به سر می‌کوبند در فواصل معین ورد “اللهم لبیک یا حسین” را نیز‌ می‌خوانند یعنی ای حسین ما برای بیعت آمده‌ایم.
این مردم با گردش نقاط مختلف شهر تا حوالی ظهر ادامه می‌یابد و در مسیر نیز قربانی‌های زیادی ذبح می‌شود که همه آنها به آشپزخانه حضرتش برای اطعام عزاداران اهدا می‌شود.
گرداندن اسب ذوالجناح
بازگشت اسب بی سرنشین در دشت کربلا یکی از غم‌انگیزترین صحنه‌هایی عاشورا است که به صورت نمادین در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی بازآفرینی می‌شود.
برای این منظور اسب سفید رنگی که مجهز به پارچه‌های سبز و سفید است در حالیکه آغشته به خون کرده‌اند به آن تیرو پیکان‌های چوبی نیز متصل می‌نمایند و بعضا کبوترهای خونین‌بال را هم سوار بر اسب کرده و در بین دسته‌ی عزاداران می‌گردانند.
مردان و زنان به احترام ذوالجناح دور این اسب جمع شده و پارچه‌های سبز رنگی که به آن وصل کرده بودند را به عنوان تبرک به خانه می‌برند.

 

 

 

 






شبیه‌خوانی یا تعزیه‌خوا

نی مجموعه‌ای از نمایش‌های نمادین و یادآوری‌کننده وقایع کربلاست که در طول دهه محرم و ماه محرم و صفر در اغلب نقاط استان آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود.
معمولا در هر روز از دهه اول محرم به یکی از نمایش‌های (ورود حضرت ابالفضل(ع) به کنار رود فرات تا شهادت وی، شهادت حضرت علی‌اکبر(ع) توبه حر، شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)، شهادت امام حسین(ع) و…) اجرا می‌شود.
احسان و نذورات ماه محرم
همانند سایر نقاط ایران مردم آذربایجان‌شرقی نیز با فرا رسیدن ماه محرم اقدام به احسان نذورات می‌کنند.
مردم آذربایجان‌شرقی عقیده ویژه‌ای به اطعام از سفر اباعبدالله الحسین دارند و معمولا از غذای پخته شده نذری برای تبرک و شفای بیماران به تبرک استفاده می‌کنند.
مساجد عمدتا در دهه اول به طبخ غذاهای نذری نظیر آبگوشت و پلو یا مرغ مبادرت می‌ورزند، بعضی از خانه‌ها نیز بنا به یک سنت دیرینه و عمدتا موروثی روزهای خاص احسان می‌دهند.
پخش شربت، شیرینی، انواع نان‌ها و شیر گرم‌،چای و به تازگی انواع ساندویج نیز در زمره نذورات است.
قربانی کردن گوسفند نیز زیر پای علم‌ها و هیات‌ها نیز از دیرباز ریشه در فرهنگ آذربایجان‌شرقی دارد.
بعضی از خانه‌ها هیات‌های خود را برای صرف صبحانه‌ای مفصل مرکب از سرشیر، ماست،‌کره، شیر و انواع مرباها و نان‌های روغنی و مغزدار دعوت می‌نمایند بعضی‌ها هم برای ناهار تدارک دارند.
همچنین در این دو ماه بساط سفره‌های نذری حضرت عباس (ع) و فاطمه زهرا (س) و سایر ائمه توسط حاجت‌مندان که حاجت روا شده‌ند متداول است.
یکی از نذورات این ماه گدایی روز عاشورا است و کسی که روی پوشیده است با روی سیاه همانند سائلین از مردم سائلی می‌کند، نشانه مشخصه این نذر جمع کنی پای برهنه بودن فرد است اگر حاجت‌روا باشد سال آینده همان مقدار پول جمع شده را احسان می‌کند.
مراسم عزاداری مخصوص بازار تبریز
از دیگر مراسمات مهم عزاداری مردم استان آذربایجان‌شرقی عزداری هیئت بازاریان تبریز می باشد که با حضور دسته‌های مختلف عزاداری برگزار می شود.بازار مسقف تبریز از دیرباز کانون و میعادگاه عزاداری اصیل و سنتی مردم این شهر در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده است که با وجود گذشت سال ها از این موضوع، هنوز با رغبت و استقبال بی نظیر مردم روبروست.
آئین‌های سوگواری محرم در بازار تبریز به مدت پنج روز از هشتم تا 12 محرم و براساس قرعه کشی نیروی انتظامی براساس نام محلات موجود در این شهر انجام می شود.
در حال حاضر حدود 35 محله در تبریز وجود دارد که عزاداران حسینی این محلات در قالب دسته های سینه زنی با دو عنوان و شیوه عرب و عجم و زنجیرزنی با بیرق‌ها و علم‌های مخصوص به خود که هر کدام دارای نقوش و شکل‌های خاصی است در بازار حضور می یابند.
سرخاب، دوچی(شتربان)، خیاوان (خیابان)، نوبار(نوبر)، ورجی باشی، سیلاب، اهراب، قره‌آغاج، لیلاوا و باغمیشه از جمله محلاتی هستند که از دیرباز دسته‌های مختلف حسینی آنها در بازار با شور و شکوه خاصی همراه بوده و اغلب مردم برای مشاهده عزاداری‌های این محلات تا ساعت‌ها منتظر آنها می‌مانند.
روزهای تاسوعا و عاشورا عزاداری در بازار تبریز به قدری با شکوه و با عظمت برگزار می‌شود که کمتر کسی را در این شهر می‌توان یافت که بعد از ظهر این روزهای خاص در بازار حضور نیابد.
شلوغی بازار مسقف و تاریخی تبریز در این روزها به قدری است که بارها و بارها برخی از دسته‌های سیاه پوش حسینی از هم جدا شده و فشار جمعیت مانع از ادامه عزاداری‌ها می‌شود.
شیوه عزاداری در بازار تبریز با گذشت زمان‌های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده است که همین امر یکی از دلایل بسیار مهم رغبت مردم به حضور در این مکان است.
در طول برگزاری پنج روزه آیین‌های سوگواری در بازار تبریز، اکثریت مغازه‌های واقع شده در مسیر به روی عزاداران حسینی باز بوده و در آنها با چای، نان و پنیر و ساندویچ از مردم پذیرایی می‌شود.
عزاداری‌های بازار تبریز در برخی از روزها از جمله تاسوعا و عاشورا تا پاسی از شب ادامه می‌یابد که حضور اقشار مختلف از کودکان خردسال گرفته تا پیرمردان بسیار جالب و قابل توجه است.
حضور محلات مختلف در این مکان به نوعی جنب و جوش خاصی را در میان هیات‌های عزاداری هر محله به وجود می‌آورد به گونه‌ای که جوانان هر محله از ساعات بعد از ظهر خود را آماده حضور در بازار می‌کنند.
عزاداران حسینی از در صندوقچی بازار وارد بازار شده، با گذر از قسمت‌های مختلف بازار از جمله بازار صادقیه، بازار مسگر‌ها، بازار دلالان، بازار کلاه‌فروشان و بازار قندفروشان، وارد تیمچه مظفریه شده، در این تیمچه به عزاداری خود پایان می‌دهند.
مردم استان‌ آذربایجان‌شرقی همانند سایر استان‌های ایران اسلامی در حالی به عزاداری و بزرگداشت دهه اول محرم‌الحرام می‌پردازند که عشق و ارادت آن‌ها از روی اخلاص بوده و با علم بر اینکه همین مراسمات اسلام را پایدار کرده است ادامه پیدا می‌کند.

علم دستمالی متعلق به روستای اسفنجان اسکو، توغ عزاداری روستای خشکناب هریس، توغ عزاداری روستای تازه کند هریس، علم عزاداری روستای لیوارجان جلفا و دو علم موسوم به حضرت عباس روستاهای زاویه و سیه سران شهرستان جلفا تعدادی از توغ وعلم های این موزه را تشکیل می دهند.
علامت عزاداری(بایراق) روستای آرباطان هریس، علامت عزاداری موسوم به حجله قاسم هشترود، علامت عزاداری مراغه و توغ شهر بخشایش شهرستان هریس دیگر توغ وعلم های نگهداری شده در موزه محرم هستند.
علم های این منطقه با پارچه های رنگی کلاغه ای، شال و روسری آذین بندی شده و از دیرباز در تزئین این علم های عزاداری کمتر از پارچه های مشکی استفاده می شده است.
رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی اظهار داشت: این پارچه ها معمولا به صورت نذورات مردمی بوده که به روی علم ها بسته می شد و در صورت زیاد بودن پارچه ها، هیئت امنای آن محله یا مسجد پارچه ها را گشوده و برای انجام مراسم مذهبی تکیه یا مسجد به فروش می رساندند.
زمان آذین بندی علم ها در نقاط مختلف آذربایجان شرقی متفاوت است اما معمولا این مراسم از پنجم ماه محرم یا شب تاسوعا انجام می شود و علم واچینی نیز بعد از 28 ماه صفر صورت می گیرد.
علم های بنامی در شهرستانهای مراغه، عجب شیر، بناب، هریس، جلفا، اسکو و آذرشهر وجود دارد که هر ساله در ماه محرم به ویژه روز عاشورا مقابل هیئت های مذهبی گردانیده می شوند.
علاوه بر شهرستان ها، 13 محله قدیمی تبریز علم های معروفی دارند که هیئت های مذهبی و علم ها به نام همان محله نامگذاری شده اند که یکی از معروفترین علم های استان علم محله امیرخیزی تبریز است.
نخستین علم ها از چوب درخت سرو که نماد استقامت و پایداری است ساخته شده بودند و با توجه به اینکه علم را نمادی از حضرت ابولفضل(ع) می دانند اغلب آنها به این نام منسوب هستند.
توغ نیز از زمان سلجوقیان در جنگ ها به دست فرماندهان حمل می شده که از زمان صفویه با رسمی شدن مذهب تشیع در ایران، به عنوان یک نماد وارد مراسم عزاداری محرم شد.
توغ واژه ای ترکی و به معنای بیرق است که از یک تیغه به نام سرتوغ و زبانه فولادی بلندی تشکیل شده که روی صندوقچه فلزی کوچک ضریح مانندی بر پایه چوب یا فلز به شکل چلیپا استوار می شود.
توغ دارای تیغه گلابی شکل یا سرو مانندی است که روی آن آیات قرآنی و جملات دعایی به خصوص آیه انا فتحنا حکاکی شده و در مراسم توغ گردانی مانند محله پاسکوویچ آذرشهر در صبحگاه تاسوعا گرداندی می

عکسهای جدید از پائیز بارانی ومه روستای ارلان

 گچی قالا در مه پائیز                        رنگین کمان بعد از باران      

عکسی ازحاجی علیعکسی ازحاجی علیعکسی ازحاجی علی

جاده روستای ارلان در محاصره مه پائیزی

عکسی ازحاجی علیعکسی ازحاجی علیعکسی ازحاجی علی

روستای ارلان در مه وباران پائیزی

عکسی ازحاجی علیعکسی ازحاجی علیعکسی ازحاجی علی

پائیز هزار رنگ در جنگلهای گردو ی روستای ارلان

روستای ارلانروستای ارلان

دیدار کارکنان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرند با خانواده طلبه شهید ابراهیم طلعت

بمناسبت هفته دفاع مقدس کارکنان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرند با خانواده طلبه شهید ابراهیم طلعت در روستای ارلان این شهرستان دیدار کردند.
ابراهیم طلعت یک انسان کامل بود ما چون همسایه بودیم با اخلاق خوب او اشنای داشتیم بسیار پاک بود بعضی از مردم بعد از مردن خوب می شود ولی ابراهیم در جوانی واقعا خوب بود چشم به مال دیگران اصلا نداشت با دوستان با محبت بود  و برادر گرامی ایشان آقای علی طلعت هم مثل ابراهیم انسان پاک و کم طمع است وبا همسایه ها بامحبت همیشه رفتار می کند ما همیشه به ایشار احترام میگذاریم بسیار تواضع وفروتن می باشند خدا حفظ کند

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی، سیّدجواد میرحبیبی کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرند روز شنبه ۵ مهر ۹۳ از حضور صمیمی کارکنان این اداره در جمع خانواده طلبه شهید ابراهیم طلعت(ره) در روستای ارلان این شهرستان خبر داد. در این دیدار صمیمی حجت‌الاسلام پورتقی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرند با اشاره به مقام شهید و شهادت در مکتب اسلام و از طرفی مقام علم و دانش را که این طلبه ی شهید در عین طلبگی به شهادت رسیده اند، برای علوّ درجات تمامی شهداء مخصوصا این شهید والامقام دعا کردند.

در ادامه این دیدار برادر بزرگوار آن شهید والامقام با اشاره ی کوتاه به فضایل اخلاقی شهید و قربانی شان در راه خدا گفت: باتلاقهائی که دشمن دین خدا و یزید زمان صدّام ملعون به‌عنوان تاکتیک جنگی جهت گرفتاری لشکر ایران طراحی کرده بود، ابراهیم از شهدائی بود که در آن باتلاقها گرفتار و هنوز بعد از ۳۱ سال از جنازه ی مطهّرش خبری نیست. برادر شهید ابراهیم طلعت که این خاطرات و تلخی های هجران این خانواده محقّر و روستائی را در جمع صمیمی و در حضور خواهر شهید بیان می کرد و خواهرش با بوسه بر عکس پاره تنش از عوض مادرش اشک می ریخت، گفت:روزی نبود که طی این چند سال مادرم بعد از نماز صبح آرزوی "ایکاش ابراهیم امروز بیاید" را نکند و لی بنا بر مصلحت الهی هر دو والدین این شهید مفقود الاثر بعد از سالهای متمادی انتظار و هجران و بدون اینکه هجرانشان بسر آید و شام تار هجران ظاهری اما شام شیرین انتظار معنوی شان به صبح تبدیل شود و فرزند برومندشان را که انتظار عمامه بسری شان را داشتند ببینند، با این آرزو از دنیا رفته و این آرزویشان در آخرت به امید تبدیل شد.

حجت‌الاسلام پورتقی بعد از شنیدن این خاطران شیرین با اشاره به مصائب کربلا و زحمات ائمه(ع) و سردمداران دین مبین اسلام در راه اعتلای دین مقدّس اسلام خطاب به اعضاء این خانواده گفت: بی شک انتظار و هجران ۳۱ ساله ی شما که در حال حاضر نیز به امید تبدیل نشده توفیقی دیگر از توفیقات الهی است و کمتر از جهاد نیست و کاری که می توانید بکنید آرزو و امید شفاعت شهید طلعت برای تمامی اعضاء خانواده در روز محشر است.

 

حسینیه ارلان بزرگ

حسینیه ارلان بزرگ در دست ساختن هست امیدواریم امسال در عاشورای حسینی پول بیشتری جمع شده باشد و این حسینیه و حسینیه ارلانیهای مقیم مرند تکمیل شود وآنهای که می خواهند از آن استفاده کنند در مراسمات مذهبی بتوانند استفاده نمایند هر کس کمک کند برای رضای خدا کار خوب وخداپسندانه کرده است خداوند اجر دهد

حسینیه ارلان

امامزاده های شهرستان خوی

امامزاده بهلول

در شهرستان خوی در مرکز شهر وبسیار جالب انسان را به یاد مشهد رضا می اندازد 

در منطقه ای به نام محله امامزاده خوی، سید بزرگواری از خاندان عصمت و طهارت آرمیده است، که انفاس قدسی‌اش سبب آبادانی آن منطقه وجوار رحمتش زیارتگاه عاشقان خاندان امامت است.امام زاده سید بهلول در سده چهارم هجری برای دوری جستن از دربار حاکمه وقت و نشر احکام و شریعت اسلامی به شهر خوی آمده و در این منطقه اقامت گزید.قاضی وقت خوی که وابسته به دستگاه خلافت بود، با سید بهلول و برادران و نزدیکانش رو به مخالفت گذاشته و با دسیسه‌ای وی را با ضربات تبر به شهادت می‌رساند.به استناد سنگ قبر مرمری که سال 1376 در این مکان کشف گردیده، وی با دو نسل، منسوب به امام علی النقی(ع) است که در سال 327 قمری پیکرش در این مکان دفن شده‌است.

امام زاده سید بهلول بزرگترین مکان زیارتی این شهر است و اکثر رجال مذهبی و سیاسی و نامی این شهر در این مکان مدفون هستند.نقل است جنازه این سید پس از قتل در این محل که گندم زاری بوده است به صورت شبانه و پنهانی مدفون گردیده بود.که کشاورز این مزرعه هنگام آبیاری آن متوجه می شود آب در قسمتی از زمین فرو نرفته و جمع می شود. کشاورز به موضوع حساس می شود و پس از کندن زمین ، به جنازه سید بهلول می رسد.

داخل حرم آیینه کاری و منقش کاری زیبایی به چشم می‌خورد.این بنای مذهبی تا کنون بیش از ۳ بار تجدید بنا و بازسازی گردیده است که آخرین بازسازی آن مربوط به سال ۱۳۶۷ شمسی می باشد

امامزاده بهلولامامزاده بهلولامامزاده بهلول

امامزاده بهلولامامزاده بهلول

امامزاده بهلولامامزاده بهلولامامزاده بهلول

امامزاده بهلولامامزاده بهلولامامزاده بهلول

امامزاده بهلولامامزاده بهلولامامزاده بهلول

امامزاده هادی

واقع در بغل امامزاده بهلول با مقبره گوچک وبسیار روح بخش وبا کنبد گوچک نمایان است

در شمال شرق امامزاده سید بهلول خوی، آرامگاهی کوچک ولی مجلل با دو مناره و گنبدی کوچک و آجرهای زیبا و آیینه کاری قرار دارد. این امامزاده مربوط به سید جلیل القدر "آقا میرهادی" و زیارتگاه عامه مردم است.

این بنا باز سازی شده و ساختمان جدیدی بر روی مقبره قدیمی ساخته شده است. همچنین دری مطلا (زراندود) و کنده کاری شده و مزین به آیات قرآن مجید در ورودی این آرامگاه نصب شده است.

امامزاده هادی امامزاده هادی امامزاده بهلول

امامزاده محمد

در شهرستان خوی در 200متر امامزاده بهلول در داخل یک گوچه و در داخل مسجد انصار الله واقع شده است

امامزاده محمد

مقبره شیخ نوایی

آرامگاه منور حضرت آخوند نوائی در جنوب غربی شهر خوی با دو مناره کاشی‎کاری شده و طاق و گنبدی طلایی رنگ و نمای منظری کاشی‎کاری در ابتدای بلوار شیخ نوائی قرار دارد.

این بقعه با یک ضریح بسیار زیبا و قلم کاری شده با نقش آیات الهی و گل و بوته که در اطراف این تربت مقدس قبور متبرکه علماء و برزگان شهرستان خوی آرام گرفته اند و این بنا با مساحتی 2000 متر و مربع با امکاناتی شامل مسجد، حسینه، زائرسرا، آشپزخانه، وضوخانه و سرویس بهداشتی زنانه و مردانه و سایر امکانات رفاهی را دارا می باشد و تقریباً اکثر مراسمات مذهبی و فرهنگی در سطح شهرستان بنا به موقعیتی که دارد در این مکان برگزار می گردد و به عنوان یکی از قطب های فرهنگی و گردشگری مذهبی خوی محسوب میشود و عزاداری و اجتماع با شکوه اربعین حسینی که همه ساله در میدان شیخ نوائی با انعکاس ملی برگزار می گردد، از برکات این آستان مقدس می باشد.

مرحوم حاج ملا زین العابدین نوائی معروف شیخ نوائی در سال 1179 ه.ق برابر 1144 ه.ش در روستای نوایی از توابع شهرستان خوی مقارن با حکومت کریم خان زند در ایران و حاکمیت احمد خان دنبلی در خوی چشم به جهان گشود. آخوند نوایی تحصیل علم و دانش را همراه باسیر و سلوک معنوی و تهذیب نفس در زادگاهش آغاز و پس از آن راهی حوزه علمیه اصفهان گردید و در محضر استادان و بزرگان آن شهر به شاگردی نشست و بعد از تحصیل معارف الهی و فقه آل محمد(ص) به زادگاه خویش مراجعت و مشغول تربیت نفوس مستعده گردید و پس عمری تلاش در راه کمال و معارف اهل بیت در 17ربیع الاول 1259ه.ق در سن هشتاد سالگی مقارن با حکومت محمد شاه قاجار به رحمت ابدی پیوست.

پیکر پاک وی با تجلیل و احترام مردم و علمای خوی تشییع و در قبرستان شهانق مشهور به ((قبرستان قوچلو)) سپرده شد. لازم به توضیح است که قبرستان قوچلوی شهانق در آن زمانها یکی از بزرگترین قبرستان های شهر خوی محسوب می شد که کمی بالاتر از هنرستان شهید رجایی شروع و دبیرستان صدیقه کبری و دبستان 9دی و هلال احمر را در بر میگیرد تا مرقد مطهر شیخ نوایی ادامه داشت که قبور بسیاری از علماء و صلحا به همراه 50 شهید ژاندارمری (مربوط به وقایع سالهای 1300 شهرستان خوی که در دفاع از این شهرستان به شهادت نائل شده اند در این قبرستان دفن شده اند) و بقعه حاج شیخ مهدی عرب که از زهاد زمان بود در جریان توسعه شهری در زمان رژیم پهلوی تخریب و اثری از آنان باقی نماند.

مردم شهرستان خوی کرامات زیادی در حال حیات و ممات مرحوم شیخ نوایی دیده و نقل کرده اند که معروفترن آنها، مراسم تشییع جنازه آن مرحوم می‎باشد بطوریکه نقل می کنند مرحوم وصیت میکند که همه اهالی شهر، کوچک و بزرگ در مراسم تشییع جنازه اش شرکت و این مراسم از بازار صورت گیرد و چنین هم میشود، در حدود بیست هزار نفر در تشییع جنازه آن مرحوم شرکت می کنند در حال مشغول دفن مرحوم زلزله هولناکی در شهر صورت می گیرد که شهر را با خاک یکسان می کند و کسانی که در شهر مانده بودند کشته و یا زخمی می شوند. این واقعه جانگداز در تاریخ 17ربیع الاول 1259ه.ق مصادف 28 فروردین 1221ه.ش بوده است.

علت اشتهار مزار شیخ نوایی به نقل از سید محسن هدایت خویی از مرحوم حاج ملاعلی روضه خان با این مضمون چنین نقل می کند: یک نفر از اهالی ماکو هنگام عبور از نزدیک این قبرستان چندین بار با صدای حزن انگیزی این بیت شعر از یکی قبور شنیده می شود.

” دادی به حسن آب و ندادی به حسین از دادن و از ندادنت داد فلک ”

این قضیه را به مردم شهر بازگو می کند و بعد از آن مردم دسته دسته به زیارت قبر این بزرگوار می آمدند. بعد ظهور این کرامت گنبدی بالای مزارش احداث نمودند و سنگ قبری که در آن مشخصات و تاریخ وفات و تولد در آن کنده کاری شده نصب کردند. سپس به همت عالم فرزانه مرحوم حاج شیخ جابر فاضلی مجددا تجدید بنا می گردد و با گذشت زمان و توجه هر چه بیشتر مردم به آن مزار مبارک، عالم طراز اول شهر، مرحوم حاج شیخ جلیل هنرور به کمک هیات امنا و اهالی شهرستان خوی بنای با شکوهی به بنای قبلی احداث می کنند و در سال 1372این بنا مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مقبره شیخ نوایی

مقبره شیخ نواییمقبره شیخ نوایی

مقبره آل یعقوب

این مقبره در خیابان طالقانی روبروی ضلع غربی بازار قدیمی خوی و در داخل باقت قدیمی شهر قرار دارد این بنا دارای سه در ورودی یکی از داخل کوچه‌ای که مقبره در آن واقع است و دو تای دیگر مشرف به خیابان طالقانی می‌باشد و مناره رفیعی است از آجر و یک گنبد کوتاه با روپوش فلونی.

این مقبره شبستانی دارد که پنجره‌های آن مشرف به حیاط مقبره است و در کنار آن اتاقی است و در کنار آن اتاقی است که سقف آن دارای گنبدی می‌باشد که در زیر گنبد ضریح وجود دارد و محوطه آن آیینه کاری شده که فعلاً این آینه‌ها کدر شده‌اند و زیبایی آن به چشم نمی‌خورد.

دیوارهای اتاق اصلی در قسمت زیرین با کاشی‌های رنگارنگ پوشیده شده و در پیشانی پنجره‌ای شرف به خیابان دارد و در حیاط کتیبه‌هایی از آیات قرآن و نقوش شیر و خورشید با کاشی‌های الوان جلب توجه می‌کند، یک اتاق دیگری نیز در ضلع جنوبی وجود دارد که در آن فرزندان و اقوام آل یعقوب مدفون شده‌اند.

در داخل مقبره سنگی بر دیوار وجود دارد که مردم بنا به اعتقاداتی که دارند نیت می‌کنند و مهر به آن می‌چسبانند، اگر مهر به سنگ چسبید حاجت آنها برآورده می‌شود.

مقبره آل یعقوبمقبره آل یعقوب


گزارش صعود هیات کوهنوردی شهرستان آذرشهر به قله علی علمدار میشو در روستای ارلان 93/3/9

 

گزارش  صعود به قله علی علمدار میشو93/3/9

قله علی علمدار به ارتفاع 3155 متر بلند ترین قله در سلسله جبال میشو محسوب می شود. این قله در سمت جنوب غربی مرند، جنوبکشکسرای، شمال بندر شرفخانه و در سمت شمال شرقی تسوج قرار گرفته است.

مبدا صعود ما به قله از جبهه شمالی و روستای ارلان می باشد. در مورخه 93/3/9 ساعت 5/4 صبح آذرشهر را به مقصد روستای ارلان ترک می کنیم. برای رسیدن به روستای ارلان از مرند گذشته و پس از طی 15 کیلومتر وارد شهر کشکسرای می شویم. در مرکز شهر کشکسرای وارد خیابانی که به سمت جنوب امتداد یافته است می شویم و پس از گذر از کنار قله مخروطی شکل گچه قالاسی به روستای ارلان می رسیم. بعد از رسیدن به ارلان در منتهی الیه جنوب غربی باغات روستا و در کنار سد خاکی ، چشمه آب گوارایی وجود دارد که محل مناسبی برای صرف صبحانه است. در این مکان پس از کمی استراحت و خوردن صبحانه ، ساعت 9 صبح صعود را آغاز می کنیم. حدود 40 دقیقه مسیر ماشین رویی را که به سمت جنوب کشیده شده است را دنبال می کنیم تا سوار بر یال شده و راهی مالرو و پاکوب شده را که تا خط الرس و نوک قله کشیده شده است ، ادامه می دهیم.


پس از حدود 3 ساعت کوهنوردی و پس از گذشتن از روی یک برف چال به چشمه زیر کاسه قله می رسیم. در محل چشمه گلویی تازه کرده و استراحت می کنیم.

دوباره مسیرمان را این بار در جهت غرب ادامه داده و پس از حدود 30 دقیقه کوهنوردی ، ساعت 1 ظهر پا بر فراز قله می گذاریم. در روی قله زیارتگاهی وجود دارد که بنا بر اعتقادات دینی و مذهبی اهالی منطقه در آن گوسفند قربانی می کنند. از روی قله، ارتفاعات کیامکی جلفا، گوی زنگی، اورین و کمال سهند و همچنین آرارات ترکیه به خوبی قابل مشاهده است.

در روی قله، پس از خوردن نهار و کمی استراحت، ساعت 5/2 ظهر به پایین بر می گردیم . مسیر برگشتمان همان مسیر صعود است. ساعت 5 بعد از ظهر همگی نفرات در سلامتی کامل سوار ماشین شده و راهی آذرشهر می شویم. لازم به توضیح  است که در این صعود 15 نفر از اعضای هیات کوهنوردی شهرستان آذرشهر حضور داشتند.

به امید دیدار شما بزرگواران دربرنامه های آتی.

نجات۱۸نفر از افراد گرفتار در ارتفاعات علی علمداری روستای ارلان

به گزارش گلشن راز در پی بارش شدید باران سه شنبه شب۳ شهریور ماه  با همکاری نجاتگران مرند، تسوج و «eoc» استان، یک گروه از اهالی تسوج که جهت ادای نذری به ارتفاعات علی علمداری روستای ارلان  رفته و گرفتار شده بودند، نجات یافتند.

سرپرست جمعیت هلال احمر مرند در این باره گفت: در پی اعلام تلفنی پلیس ۱۱۰؛ مبنی بر گرفتار شدن ۱۸نفر از هموطنان در ارتفاعات روستای ارلان با هماهنگی مرکز کنترل و عملیات های امدادی استان(eoc) به واسطه وجود دو مسیر متفاوت منتهی به ارتفاعات یادشده، دو تیم از شهرهای مرند و تسوج به ارتفاعات علی علمداری روستای ارلان اعزام شدند.

حبیب ذوالفقاری ادامه داد: با توجه به تغییر ناگهای وضعیت جوی و افت چشمگیر دما و بارش شدید باران بلافاصله تیم تخصصی امداد و نجات کوهستان مرند به همراه تیم امدادی تسوج همزمان به منطقه مد نظر اعزام شدند که پس از سه ساعت عملیات طاقت فرسا و نفسگیر، نجاتگران توانستندافراد را که بیشترشان زن و بچه بودند،نجات دهند.

وی خاطر نشان کرد: در این عملیات مشترک که رئیس جمعیت تسوج هم حضور داشت، نجاتگراناقدام به توزیع تغذیه در میان گرفتار شدگان کرده و با تحویل لباس گرم به آن ها، افراد گرفتار شده را به محل امن انتقال دادند.

ذوالفقاری تصریح کرد: این عملیات ساعت ۱۹:۳۰سه شنبه ۳ شهریور آغاز و در ساعت ۲۲شب با نجات کامل گرفتارشدگان -که در میانشان از کودک شیرخواره گرفته تا پیرمرد و پیرزن ۶۰ساله حضور داشتند- پایان یافت .

جمعیت هلال احمر استان از هموطنان خواست با توجه به تغییر ناگهانی وضعیت جوی، پیش از رفتن به ارتفاعات از وضعیت آب و هوایی منطقه اطلاعات لازم را کسب کنند.